ביו פידבק בטיפול

שילוב ביופידבק במהלך פסיכותרפיה בטיפול בחרדות ומתחים:

ד"ר ריבה אלטמן PhD –

עובדת סוציאלית קלינית (M.S.W) פסיכותרפיסטית ומדריכה

קורה שבמהלך טיפול פסיכותרפויטי מטופלים (מבוגרים או ילדים) מבטאים מצוקה בשל מצבי חרדה או מתח שונים - שלא בהכרח היו הסיבה או המוקד שבעטיו הם פנו לפסיכותרפיה. במקרים אלו ניתן להציע לאותם מטופלים לשלב במסגרת הטיפול הפסיכותרפויטי למידה של טכניקות ודרכי התמודדות עם מצבי החרדה. טכניקות אלו לקוחות מזרם טיפול קוגניטיבי התנהגותי ( CBT) ומצאתי שהם מצויינים לסיוע במצבים כגון התקפי חרדה, חרדת מבחנים, פחדים ספציפיים (מחיות, ממעליות, גבהים וכד') וכן להתמודדות עם קשיי שינה.

הטכניקות שנלמדות בטיפול הן מגוונות ופועלות במספר ערוצים: ערוץ גופני (למשל למידת הרפיה ונשימות); ערוץ קוגניטיבי (הערוץ שעוסק בחשיבה- שבו מנסים להבין כיצד אופן החשיבה שלנו מגביר או עשוי לצמצם את הסימנים של החרדה; טכניקות של הסחת דעת, דימיון מודרך ועוד) וערוץ התנהגותי (שבו מנסים לבצע שינוי התנהגותי שיוביל לשחרור המתחים).

מנסיוננו המצטבר מצאנו שהשילוב של ביופידבק בהקניית המיומנויות מסייע ומאיץ את מהלך ההתגברות על מצבי החרדה..

מהו ביופידבק?

משמעות המילה ביופידבק הינה משוב ביולוגי. השימוש בביופידבק במהלך פסיכותרפיה מאפשר למטופלים ללמוד לשלוט על מדדים פיזיולוגיים בגוף כגון: טמפרטורה היקפית של הגוף, דופק, מתח שרירים ומוליכות של העור, וזאת כדי להרגיע את הגוף ולהביא אותו לאיזון ורגיעה (זאת לעומת מצב של מתח או חרדה).

מכאן שהשימוש בביופידבק מאפשר למי שנעזר בחיישנים השונים לקבל תמונת מצב לגבי הסימנים הגופניים ברגע נתון.

החיישנים עצמם רק מודדים את הסימנים הגופניים ואינם פועלים על הגוף- ממש כפי שמשקל גוף רק שוקל את האדם שעולה עליו ולא גורם לו לרזות או להשמין.

השינוי שנוצר נובע מתוך תרגול של טכניקות ושיטות הרגעה בערוצים השונים (הקוגניטיבי, הגופני וההתנהגותי) ואת השינוי ניתן למדוד תוך שימוש בציוד ביופידבק ממש כפי שניתן למדוד ירידה במשקל מתוך שקילה.

איך זה מתבצע בפועל?

מטופל שבא לטיפול תוך שימוש בביופידבק לומד את הטכניקות בערוצים השונים תוך כדי שהוא מחובר במהלך הפגישה לאלקטרודות הרלוונטיות שנותנות משוב פיזיולוגי. כך למשל, כאשר מטופל לומד טכניקה של נשימה שמסייעת לאזן את הגוף ולהרגיע מתח, תוך כדי שהוא מחובר למכשירים שמודדים טמפרטורה וגם השתנות של קצב הלב, הוא יוכל לראות על צג המחשב את השינויים שחלים בגופו במהלך התרגול ויוכל לחוות כיצד הנשימה מסייעת לגופו להגיע למצב מאוזן.

שילוב של ביופידבק בטיפול מסייע למטופל להפנים טכניקות אלו ולבצע אותן בצורה מדוייקת יותר. כדי שהטיפול יהיה אפקטיבי המטופל צריך לקחת אחריות ולהיות פעיל במהלך הטיפול ובין הפגישות, עליו לתרגל את הטכניקות שלמד וזאת כדי למקסם את השינוי.

ביופידבק וילדים-

מנסיוננו  בעבודה עם ילדים השילוב של ביופידבק בטיפול יכול להאיץ ולהעמיק את השינויים ואת הפנמת הטכניקות להרגעה.

ילדים אוהבים את הטיפול בשילוב עם המחשב.

קיימות תוכנות של ביופידבק שהן "ידידותיות" לילדים והמדדים מתורגמים למשחק תוך שימוש באנימציות מעניינות ומאתגרות.

באמצעות "המשחק" הילדים לומדים לאזן את הגוף ולהפנים טכניקות של הרפייה והרגעה.

הלמידה מתוך ניסוי וטעייה תוך כדי החיבור לחיישני הביופידבק מגדילה את הקשב לגוף ומתגמלת את הילדים גם מבלי שיופעל עליהם לחץ חיצוני להצלחה או אכזבה.


לסיכום,

מאמר קצר זה בא להציג את האפשרות לשילוב של אלמנטים של CBT ושימוש בביופידבק תוך כדי טיפול פסיכותרפויטי בילדים ומבוגרים שמתמודדים עם מצבי מתח וחרדה.

הבהרנו מהו הביופידבק – שהדגש הוא שהוא כלי שמאפשר משוב ומדידה ואיננו מרפא או מטפל בפני עצמו.

את הביופידבק אנחנו משלבים ביחד עם הקנייה של טכניקות שונות של הרגעה ומיינדפולנס והוא עוזר לנו לדייק את הטכניקה ולכוון אותנו לביצוע אפקטיבי יותר של השיטות השונות.



ד"ר ריבה אלטמן, פסיכותרפיסטית