שטח פותח - יוזמת "ים יבשה" לטיפול שטח בהקשר טראומה

"שטח פותח" היא יוזמה לטיפול ושיקום דרך שטח. איגום הידע והניסיון שנצבר והנגשתו. במהלך 2021 המיזם מגובש ועובר תהליכי בנייה לצד פיילוט במסגרת ארגונית חדשה.

הנעת התוכנית התקיימה בכנס דרך לוטן 9-11 למרץ 2021.

בכנס ביקשתי לבחון את האפשרות ולראות כמה "לבד" אני צריך להיות באירוע הזה. לא היה לי ברור כמה הנושא רלוונטי לעולם מדריכי הנוער, אנשי הטיפול בטבע ולארגונים החברתיים שמזדהים יחד ועם "דרך לוטן".

שמחתי לגלות מכנה משותף רחב יותר ממה שחשבתי בהתחלה. שמחתי להתרענן בכוחות ובחיבורים, בח'ברה צעירים שרוצים ליזום, עם תשוקה חברתית ואנרגיות עשיה שחשובות לעיסוק בצדדים הכואבים של הנפש. שמחתי לגלות ח'ברה ותיקים יותר, בעלי מקצוע ש"מבינים אותי" - את הכוח המיוחד והמחלים של הטבע, ביחס לפסיכותרפיה מסורתית.  

שמחתי  שקיבלתי בראש - מבעל ניסיון חיים שאמר לי - 

היית זהיר מידי בכנס, חיכינו לזה, אנחנו אתך בהמשך הדרך.

מדהים, תודה!

באתי לבחון כמה לקחת על הכתפיים האישיות שלי וגיליתי שהעלילה הורחבה, נוצרו אפשרויות חדשות לעבודת שטח עם טראומה בהקשר של תקיפות מיניות, הזנחה והתעללות, בנוסף כמובן לטיפול בטראומה 'ביטחונית' בה אני עוסק שנים. 

כמו בטיפול עם טראומה גם בעבודה קהילתית עם טראומה אני מאמין שנכון להגיע עם משאבים החל מאמונה, מערכת תמיכה, הכרה ציבורית ועם יכולות מקצועיות של הכלה ותמיכה. 

נראה כי אכן נוצרה אפשרות למעטפת ארגונית שיכולה להחזיק את המיזם, כפי שראוי לנושא שראוי להחזקה, הכלה. בחודשים הקרובים של 2021 אמשיך לבנות את המסגרת והמעטפת בקצב נכון שמזמין הידברות והצטרפות לשיחה. 

מסתמן כי "שטח פותח" יכולה להביא את היתרונות שיש במדבר למשל, בסיור, בטיול, במסע ובין השותפים הראשונים שמצטרפים "דרך לוטן".

מוזמנים להצטרף בעלי עניין שמאמינים בחשיבות של שטח, שהייה ועשייה בטבע, קבוצה לעזרה עצמית, קהילת שווים בהקשר של לחץ - מתח טראומה ופוסט טראומה. 

מוזמנים להתעניין ולחבור אנשים שחיים עם הפצע, מחוברים לשטח ולטבע ובעלי עניין. 

מצרף מצגת שבה  דין, Dene Berman, PhD, פסיכולוג אמריקאי מנוסה, שטיפל, חקר ולימד אודות טיפול דרך שטח עשרות שנים נוגע בנקודות ספיציפיות כהקדמה למיזם שטח פתוח. ביקשתי מדין בקרה על נקודות ספציפיות עליהן רפרפתי בכנס ואותן ארחיב בהמשך.

דין סייע בהנעת כנס דרך לוטן הראשון, הבאנו אותו ארצה לחבר ידע מהעולם לקרקע של עיר אובות ולצעדים המקצועיים הראשונים של דרך לוטן. 

"Dene חבר, בדוק, Dene שלנו.... בוקר טוב קבוצה".

תודה.   


ועוד קצת לגבי הראיה הלאומית לגבי חשיבות של שטח וטיפול בPTSD אצל לוחמים:

"כוח משימה של הקונגרס האמריקאי" הוציא צו  בו נדרשו הארגונים בעלי העניין בכל רחבי ארצות הברית לבחון הנגשת השטח והטבע עבור נפגעי טראומה של צבא ארה"ב. 

כוח המשימה של הקונגרס קיבל את הנחת המוצא המוכחת במחקר ובפועל כי הטבע הוא כלי שיקומי בעל השפעה משמעותית עבור נפגעי טראומה של צבא ארה"ב ולפיכך צריך להיות נגיש להם, תוכניות טיפוליות ללוחמים לשעבר עם PTSD ,לדוגמא, צריכות לקבל סיוע.

אז אם הקונגרס האמריקאי רואה בטבע ובחיבור של משאבי המדינה כוח שיקומי אפשר גם אצלנו...